Praksisafprøvning - Ane, Carina, Lina
Praksisafprøvning
Plantehold🌷🌾🌼🌱🍋
Vi vil som vores praksisafprøvning arbejde med plantehold, hvor vi inddrager elementerne græs, karse og en markblomstblanding fra vores plantehold. Vi vil have forskellige emballager med til vores afprøvning, så som en tom ketchupflaske hvor der kan plantes tomater i. Tomme æblejuice kartoner som der kan plantes æblekerner i. Citron net til at plante citronkerner i, popcorn poser som der kan plantes popcorn i og til sidst tomme melposer som der kan plantes hvedekerne i. Af alle de forskellige planteformer, er det op til børnene selv at udvælge hvilke frø de vil plante.
Beskrivelse af målgrupperne:
I ressource gruppen er målgruppen fra 0-6 år, og er børn med særlige behov, som har svært ved at udvikle sig, og trives i større børnegrupper, derfor er gruppen på 10-15 børn. Ressource gruppen er en lille gruppe hvor børnene har brug for individuel støtte. Som skal skabe rammer for trivsel, læring og udvikling hos børn med behov for særlig indsats.
Vi har valgt at aktiviteterne skal være ens for begge grupper, hvor vi som pædagoger justere os efter børnenes behov og ønsker om hvad de vil lave. Fælles for begge grupper er også at der bliver lavet piktogrammer af de forskellige ting, så børnene både ser det visuelt samtidig med at vi fortæller omkring hvad der skal ske.
Praksisafprøvnings institution:
Institutionen hedder Sydbyens Børnehus afdeling Ressource gruppe. og Sydbyens Børnehus afd. Blomsterhaven. Vores praksis afprøvning er planlagt til torsdag i uge 14 i tidsrummet 9-11. i ressource gruppen og 12-14 i børnehaven. Vi medbringer elementerne samt de remedier vi skal bruge til aktiviteten. Vi har valgt to børn fra ressource gruppen, på henholdsvis 3 og 4 år, og fem børn fra børnehaven på 5-6 år, som skal være med i aktiviteten. Vi vil møde børnene i deres individuelle forudsætning, og giv dem en oplevelse af natur og plantehold samt se spireprocessen ske. Vi vil give børnene erfaring med at plante frø, igennem vores aktivitet samt stimuleret deres sanser, spørge undren ind til om de tror der vokser rigtige popcorn op af popcorn posen ? eller æbler op af juicekarton ? vi vil gøre børnene nysgerrige på hvad kan lade sig gøre og hvad kan ikke. Aktivitet vil være tilrettelagt, så det er med til at understøtte udvikle deres naturvidenskabelige kompetencer. Vi vil give børnene lysten og modet til at lære noget nyt samt fremhæve og bygge videre på det som børnene kan, frem for det, børnene ikke kan.
Skitse over vores forløb:
Vi har fokus på de naturvidenskabelige kompetencer, men vil i vores praksisafprøvning især koncentrere os om følgende kompetencer: den observerende, den undersøgende, den eksperimenterende, den hypotetiske tilgang samt den praktiske færdighedsmæssige tilgang.
Vi vil som vores afprøvning igangsætte, afprøve og forsøge at spirer et ”spirer ansigt”. Hvor til vi skal bruge nylonstrømper, savsmuld, karsefrø, græsfrø og blomsterfrø, samt en sten til at lægge i bunden. Der skal ligeledes nogle rulleøjne, elastikker og et plastlåg til at sætte vores spirer ansigt på. I ugerne 12-14 vil vi hver især forspirer og afprøve vores elementer, i vores egne spirer ansigter, som er beskrevet tidligere (græs, karse og markblomster). Vi vil i disse uger afprøve processer og justerer til og fra løbende. Hvor lang tid tager spiringen? Hvor meget vand skal vores spirer have undervejs og hvilken forskel er der på de forskellige elementer vi afprøver?
Fra uge 12 til 14 følger samt dokumenterer vi løbende vores spirer ansigter. Herefter medbringes ansigtet til vores praksisafprøvning med målgruppen i uge 14.
Igennem forløbet med spiring vil vi observere og føre logbog undervejs. Det er ligeledes muligt at vi skal omplante eller genplante, det justeres løbende. Ligeledes dokumenterer vi i form af billeder og notater.
Til vores praksisafprøvning observerer vi undervejs og dokumenterer med billeder af afprøvningen.
På vores skitsebillede ser man forskellige frøposer samt vores karseansigt, og hvad vi skal bruge til vores aktivitet.
Skitsebillede:
Relevant litteratur
Den styrkede pædagogiske læreplan
https://emu.dk/dagtilbud/forskning-og-viden/den-styrkede-paedagogiske-laereplan/den-styrkede- paedagogiske
Ejbye-Ernst, N. 2015. Natur og Udeliv; Udeliv i pædagogiskpraksis. 1.udgave, 5 oplag. Sy
Fokus i jeres fremlæggelse
skal være på jeres erfaringer fra praksisafprøvningen
Hvad fik i øje på af pædagogiske muligheder eller
begrænsninger i jeres praksisafprøvning
Da vi havde afprøvet vores pædagogiske aktivitet med
vores spirer ansigter samt vores forskellige forsøg med frø og kerner i planteprojektet.
Det vi fik øje på var de mange muligheder der er for at give børnene en naturfaglig
viden inden for plantehold. Formålet er at inspirere børnene til at blive
nysgerrig, undersøgende samt eksperimenterede i aktiviteten. Vi oplevede at begge grupper var
undersøgende, nysgerrige og eksperimenterende samt meget engegeret i aktiviteten. Det naturfaglig udgangspunktet er
forskellige i vores to målgrupper. Dette vurderes ud fra at børnene i ressource gruppen vidste undring ved de konkrete elementerne. Det så vi ved barnet var meget
spørgende omkring de forskellige konkrete elementer og stillede HV-spørgsmål.
Piktogrammer gav ressource gruppens børn tryghed og genkendelighed, hvorimod i skolegruppen
havde de ikke samme behov for piktogrammerne dog havde et barn vist interesse for
dem, hvor hun lagde dem i rækkefølge som vidste plante forløbet.
En af de begrænsninger vi oplevet var at vi skulle dokumentere med billeder og notater, det forstyrret os i processen. Lige som man var i flow i aktiviteten, skulle man hele tiden have for øje at huske at tage billeder og skrive notater som dokumentation, det var super ærgerligt.
Hvilke aspekter ved et planteprojekt blev jeres
målgruppe optaget af? Og hvordan kan vi pædagogisk/didaktisk kan skabe
nysgerrighed og bygge videre på de naturfaglige optaget heder?
Målgruppen i almeninstitutionen blev optaget af de
processer som opstod i de forskellige aktiviteter. I vores praksisafprøvning med
bla. spirer ansigter, oplevede vi, at børnene i den almene børnehave var gode
til at fordybe og indleve sig i de undersøgende processer. De holdt fokus, udvalgte
elementer og var spørgende, samt undersøgende. Børnene kobler ligeså Rim og
remser på undervejs. Ordet kone bliver nævnt idet børnene er i gang med at plante
citroner og børnene rimer videre ”Oppe i gardinerne hænger appelsinerne,
mændene og konerne spiser af citronerne”.
Aspektet ved udvælgelsen af planteformer, f.eks.
citron net og citronkerner, havrekerner og mel poser, gjorde at børnene tilegnede
sig en faglig viden og forståelse for hvordan de forskellige elementer hænger
sammen. Børnene smagte på næsten alle elementer der var spiselige undervejs. Ligeledes
vil vi kunne bygge videre på den naturfaglige viden med f.eks. temaer som jord
til bord, andre spirer projekter, minidrivhus og længerevarende spirer processer
i institutionen.
Børnenes nysgerrighed til de frembragte elementer
var stor i starten, her var savsmuld til glæde og der blev følt længe i spanden
samt spurgt nysgerrigt indtil hvad det var og hvor det kommer fra. Også juicebrikkerne
som hurtigt i velbehag blev drukket, blev der spurgt indtil hvad og hvordan de
skulle bruges.
Målgruppen i ressource gruppen er optaget af de
elementer som er medbragt til spirer forsøgene. F.eks. en tomat, et æble, en
citron, en juice. Begge børn var nysgerrige, drak den lille juicebrik med
velbehag og følte på de forskellige elementer. Der blev også duftet til poser
og spande. Ved at lade børnene udforske og afprøve på eget initiativ og i eget
tempo, giver vi dem mulighed for at gå til og fra forskellige metoder løbende i
processen. Og på den måde at skabe og støtte en naturfaglig viden i det omfang
som barnet kan.
Vi vurderede at børnene i ressource gruppen efterfølgende
skulle passe og vande deres små spirer forsøg i institutionen. På den måde vil pædagogerne
fremadrettet kunne arbejde videre med det naturfaglige aspekt og igangsætte nye
lignede aktiviteter og spirer processer i sammenspil med børnene.
Børnene i almeninstitutionen fik hver en papkasse til
at lægge deres små spirer forsøg i, så de kunne få dem med hjem samme dag. Ved
afhentning om eftermiddagen, viste børnene med stolthed og glæde deres forsøg
frem til deres forældre, som de nu skal have med hjem og passe samt vande. Forældrene
var positive overfor dagens projekt.
Det handler så sig om at få reflekteret over
pædagogisk didaktisk planlægning med et naturvidenskabeligt udgangspunkt.
Da vi planlagde vores projekt omkring plantning/
såning af forskellige sorter af frø og kerner, ned i forskellige beholder, har
vi hele tiden haft for øje hvilke målgrupper som vi står overfor og hvordan
vores pædagogiske indgangsvinkel skal være sammen med børnene, har begge grupper
brug for piktogrammer hele tiden for at følge med i processen eller skal de
bare ligge der som en hjælp hvis der bliver brug for dem. Vi skal huske på at
vi er rollemodeller for børnene, når det gælder at tilføre dem en naturligfaglig
viden, så det er vigtigt at vi benævner de forskellige frø og kerner ved deres
navn, da børnene på den måde lager det i deres hukommelse og jo flere gange de
høre de forskellig ord og begreber i dagligdagen, vil det støtte børnene i
deres naturfagligviden og gøre dem nysgerrige på at udforske naturen og
plantelivet mere i dagligdagen. Men det kræver også at vi som pædagogisk
personale er mere bevidste om, at lærer børnene de naturfaglige begreber i
hverdagen som en naturlig del af det pædagogiske arbejde og have for øje hvad
og hvorfor det er så vigtigt at børnene skal, lærer omkring de naturligfaglige
begreber.
Litteratur:
Ejbye-Ernst,N. 2015. Natur og Udeliv; Udeliv i
pædagogiskpraksis. 1. Udgave, 5 opslag.sy kap.6 side 182-212.
Hej Lina, Carina og Ane.
SvarSletFedt at I udvider jeres afprøvning således at de også indeholder andre processer end den semi-æstetiske omkring spireansigtet. Jeg er spændt på at høre hvad I får øje ift. til tilgagne og didaktik i de to grupper. Giver det mening at forløbene er ens? Er der elementer, der skal tydeliggøres for den ene gruppe, som ikke er nødvendigt for den anden osv. Spændende spændende.
Vh Christoffer
Hej Ane, Lina & Carina
SvarSletFint med jeres overvejelser efter afprøvningen - overvej (måske til fremlæggelsen) at finde eksempler på hvad børnene gør eller siger, når de er spørgende, undersøgende eller eksperimenterende?
Hvilke naturfaglige begreber tænker I pædagogerne skal være mere bevidste om i børnenes hverdag?
Fint overskuelige planche (ketchup flaske mm.) til at stilladsere jeres proces