Biotop Ane - Aktivitet 4

 Biotop aktivitet 4 

Sjov med Sten 


På min biotop er der mange sten, både små sten og store sten. Derfor har mine tanker kræset om, hvordan jeg kan inddrage disse sten i en aktivitet? 
Min første tanke var, at samle sten i forskellige størrelser og stable dem i små tårne. Ligesom i spillet klodsmajor. Men i stedet for, at tage en klods, tager man en sten og bygger ovenpå de allerede placeret sten. På den måde vil jeg med stenene se hvor mange sten der kan stables før stentårnet vælter. Og derved ligeså se hvor højt stentårnet kan blive inden det vælter.  

Jeg lavede denne aktivitet med en gruppe børn i uge 8. 




Vi samlede først nogle store sten til bund på vores tårn(e). Dernæst begyndte vi at indsamle små sten. Det gik hurtigt op for mig, at børnene var meget ihærdige stensamlere 😊, så jeg hentede en bakke i skuret til at ligge stenene i undervejs, som vi fik dem samlet. Det gav et rigtig godt overblik for børnene og vi talte om farver og former på stenene, samt fik indsamlet kogler og smågrene i processen. 






Efter at have bygget tårne, væltet dem, bygget nye endnu højere og væltet igen, lagde jeg mærke til, at et par børn begyndte at bygge små hus(som de selv forklarede). Ideen med de høje tårne udviklede sig derfor til små bygge projekter ovenpå de største sten. 






Denne aktivitet har været utrolig lærerig og sjov. Der har undervejs været stolthed og glæde forbundet med byggeriet, men samtidig har der ligeså været skuffelse og nederlag for nogle af børnene i perioder i processen. Når f.eks et tårn væltede eller et andet barn satte en sten lige der, hvor barnet ville sætte sin sten. Børnene lære at kunne mestre med kroppen i processen, at kommunikere med hinanden om byggeriet og stille spørgsmål og udtrykke egne følelser i processerne der opstår. 
 
Som læringsforsker Knud Iiieris beskriver, "er læringsgrundlaget en forudsætning for at vi kan fungerer sammen med andre i en kultur" (Ejbye-Ernst, N. 2015, s.29-32). 

Derfor har vi et stort ansvar som pædagoger, når vi igangsætter/støtter og udfører aktiviteter som dette med vores målgrupper. Med viden om, at læringsprocesser kræver øvelse, forsøg og gentagelse, er det vigtigt vi forstår at understøtte, udfordre og stille os selv nysgerrige sammen med målgruppen i processerne undervejs.  
Ud fra en socialkonstruktivistiske formel skal pædagogen iscenesætte/støtte/forstyrrer et barnets læreprocesser, så barnet ændre sin viden om noget til noget nyt, som hverken er pædagogens viden eller det som barnet allerede vidste før (Ejbye-Ernst, N. 2015. s.35). 

🍀🍀🍀

    I min aktivitet har børnene selv undervejs været med til at udvikle og gøre aktiviteten til deres egen. De efterfølgende dage har flere børn været med til stenbyggeriet, der er blevet talt meget om sten i institutionen og sætninger som "sten er som byggeklodser i naturen", "sten ligner huse", "hvad er højt og hvor mange sten kan du sætte ovenpå hinanden, uden de vælter".

Ud fra mine observationer har jeg efterfølgende inddraget et lille område af vores legeplads til   STENBYGGER RUM. Så nu kan børnene gå til og fra, samle nye sten og sammen kan vi udvikle endnu flere lege og aktiviteter på området.  












Kommentarer

  1. Hej Ane - feeedt med et stenbygger rum! Og god ide med sorteringsbakkerne til at understøtte snakke om farver og former. De næste trin kunne være at snakke om hvordan stenenes overfalder føles - er de kolde/varme - glatte/ru - runde/skarpe? Hvis man kigger nærmere på dem (evt. i en lup) har de måske et mønster? Striber eller prikker - man snakker om kornstørrelser når man skal bestemme stenarter (granit, gnejs, sandsten mv.) Jeg ser lige om jeg kan nå at lave et indlæg om sten på underviserbloggen - og ellers kan vi snakke om det på torsdag :-)
    Vh Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Dyreholdsopgave B Ane, Lina, Carina.

Sheltertur d.24 januar

Biotop 1 - Ane