Dyreholdsopgave B Ane, Lina, Carina.




                                                              Dyreholdsopgave B. 


6. Sæt dig ind i dyrenes behov og adfærd: Føde (hvad, hvordan, hvor ofte). Rede- / skjulemuligheder, klima, sociale muligheder (flokdyr?), dag- eller nataktive? formering / årscyklus, rengøring osv. osv. 

Når vi ser på regnormens adfærd og dens behov, er den et vigtigt hvirvelløse dyr og vigtigt del af vores økosystem, da den er med til at indtage vores organiske affald, og det er med til at forhindre forurening og sygdomme i at sprede sig. Samtidig er de med til at forbedre jordens fysiske og kemiske sammensætning, som hjælper planterne, haven og blomsterne med at vokse. Regnorme lever i fugtige områder og gerne væk fra sollyset da det tørrere dem ud. Regnormene skal leve der hvor der er fugt, da de trækker vejret igennem deres hud. Og er der tørke i et stykke tid så kan de grave sig ned til 2 meter i jorden for at finde noget fugt. Nogle mener at regnorme ikke kan leve i vandhuller eller vandpytter da de så dør( https://myanimals.com/da/dyr/regnorme-5-interessante-ting-du-ikke-vidste-om-dem/

Hvorimod andre siger at en regnorm godt kan leve i et vandhul i længere tid, så længe at ilten er der så den kan ånde igennem kroppen.

https://naturguide.dk/en-regnorm-pa-over-2-meter/

Når det har regnet meget, så kommer regnormene ofte op af jorden, da fugten er med til at de kan bevæge sig hurtigt frem. Måske finder de tilbage til deres orme bo igen ellers laver de bare et nyt et andet sted. En regnorm har hverken øjne eller ben, men den bevæger sig hurtigt frem. Regnorme er meget overfølsom for lys selvom de ingen øjne har, deres hud er så tyndt at lyset vil tørre dem ud. Så derfor er de altid hurtigt tilbage i jorden igen.

En regnorm har ikke en mund eller tænder, men det spiser alligevel utrolig meget i løbet af en dag, måden de spiser på, er ved at udvide deres krop de har nemlig en usynlig åbning som de bruger som vakuum til at spise med, de spiser omkring halvdelen af deres vægt om dagen og op til 5 kg organisk affald om året. En regnorm er altid sulten og dens fordøjelsessystem bearbejder hurtigt de næringsstoffer som den indtager i løbet af dagen.

Når man snakker om regnorme og hvilket køn de er, så er de hermafroditter lige som snegle, men regnorme kan ikke befrugte/ reproducere sig selv der skal de være to regnorme for at det giver unger. Når processen skal i gang så udvider de deres krop omkring ringen de har midt på, den indeholder både æg og sperm. Så lukker de området igen og efter et par dage kommer der babyregnorme ud. Denne proces sker ca. hver 45 dag. Så det bliver til mange regnorme babyer i løbet af deres levetid.

Når vi hører at en regnorm godt kan overleve hvis den bliver hakket midt over? så kan det kun lade sig gøre hvis regnormen bliver skåret over bad dens bælte, men det er kun den forreste del som kan overleve, den anden ende kan også hvis forholdene er til det men det tager længere tid så da ligger regnormen inaktiv, da det tager mange af dens kræfter at regenerere sig. Bliver den derimod hakket over midt i dens bælte så dør begge ender. Regnormene er en vigtig del af fødekædens cyklus da fuglene spiser dem. 

 


7. Akvariets, terrariets eller burets indretning. Lav en beskrivelse og en tegning / skitse som både indtænker dyrenes behov og brugernes oplevelses- og læringsmuligheder. 

Når vi skal i gang med at lave vores regnorme bo er der nogle ting vi skal samle ind først. Vi skal bruge en gennemsigtig beholder/ terrarie så vi kan holde øje med om de laver gange i sandet/ jorden. Så skal vi finde regnorme, samt sand, jord, blade, kartoffelskræl eller liggende. Vi skal starte med et lag sand derefter et lag jord, hvert lag skal ca. være 2 cm. Når vi når midten af beholderen, så skal der puttes regnorme i og derefter fortsætte med sand og jord. Der skal også nogle regnorme oppe i toppen af beholderen/ terrarie, så de kan arbejde sig ned i sandet og jorden. Når de har gjort dette, så skal der øverst ligges noget kartoffelskrald eller andet kompost som de vil kravle op efter for at spise det. Det er vigtigt at jorden hele tiden er fugtigt men ikke for vådt. Det er vigtigt at regnormene står i skygge da solen tørrere dem ind på grund af deres meget tynde hud. Man kan eventuelt sætte den gennemsigtig kasse/ terrarie ned i en papkasse, for at give dem skygge.

Spørgsmål som man kunne spørge børnene om: 

Hvad spiser regnormene?

Hvor bor de henne ude i naturen?

Har de øjne, tænder eller en mund?

Hvordan får de unger?




8. Kredsløb: Tegn kredsløbet i dit dyrehold (økosystem).
Regnorme spiller en vigtig rolle i økosystemet på grund af deres bidrag til jordens sundhed og frugtbarhed.

I dette økosystem er solen kilden til energi, som producenter (planter) for at producere bruger til fotosyntese for at producere deres egne fødevarer. Herbivore, såsom insekter eller små dyr, som spiser planterne for at få energi, og rovdyr jager herbivorerne som deres bytte.
Endelig nedbryderne som regnorme der nedbryder døde organismer materialer fra planter, dyr, og affald som omdanner dem til nærringsstoffer, som derefter kan genanvendes af producenterne (planterne). Dette viser, hvordan regnorme er en del af nedbrygerdelen af fødekæden og spiller en vigtig rolle i at genbruge næringsstoffer i økosystemet( https://biologibogenc.systime.dk/?id=720 ).

Linas Dyrehold.

Jeg har lavet to dyrehold et stort og et lille, de begge er med regnorme. Begge dyrehold er lavet i et terrarier med sand og muld jord og toppet med blade og gulerødder. Jeg har skifte vis et lag med sand og og et lag med muld jord og på toppe er der blade og revet gulerødder.








Carinas dyrehold med regnorme 



Jeg har lavet mit dyrehold sammen med børnene på min stuen, først snakkede vi omkring ormene, hvad de spiste, om de havde øjne og mund, og hvordan man skulle lave et orme bo og hvad ormene spiste af mad. Det blev til nogle rigtige gode og sjove snakke og børnene er lige nu meget optaget af projektet. 

- Ane dyrehold med Regnorme -

Mit dyrehold er udarbejdet sammen med en gruppe børn fra min pædagogiske praksis. Børnene er mellem 3-4 år. Jeg introdukserede dem for en lille historie med fakta om regnormen. Børnene virkede ikke sønderligt begejstret. For "ad, det er jo en orm". Men da jeg fortale dem, at vi selv skulle lave vores eget regnorme bo og passe dem, blev de alligevel mere nysgerrige. 
Nu er projekt regnorm i gang




🍃🍃🍂

Logbog 

Ane - D.5/3
I dag har børnene i min praksis været optaget af, at lave regnvejr til vores regnorme. "For er en regnorm egentligt lavet af vand?" og "Kan en regnorm svømme?" 
Børnene er nysgerrige i processen og stiller ofte flere spørgsmål end jeg kan nå at svarer på. Vi har læst en lille let faktabog om regnormen, den var dog ikke så fyldestgørende. Men der kom en del nye spørgsmål fra børnene igennem oplæsningen. Billederne i bogen var børnene til gengæld optaget af. 
Vi har siden sidst også givet vores regnorme kartoffelskræl 🍂   



                                                                   Carina d. 7/3
Her kommer der lige en opfyldning fra mit regnorme bo, " mine børn " på stuen er meget interesseret i ormeboet endnu, de kigger til det hver dag og sørger for at det bliver godt vandet og at der kommer frisk mad ned til dem. Noget som de er meget optaget af er at der vokser små planter op ad jorden. Jeg har haft noget kompost jord med hjemmefra så vi mener at det er noget fra det som kommer op. Børnene valgte at vi skulle prøve at se om vi kunne få det til at vokse i en plastiklomme som vi har  hængt op i vores vindue på stuen.
Når vi kigger på ormeboet kan vi ikke se så mange orme elle ormegange, som vi havde håbet på. Så nu har vi lavet en lille papkasse til dem som vi pakker om deres orme bo, det er vi spændt på om det giver nogen effekt. Og som børnene så klogt siger " Carina der er jo heller ikke lyst nede i jorden hvor de normalt bor " 😊








Kommentarer

  1. Kære alle tre - dejlig overskuelig opgave besvarelse :-) Meget relevant beskrivelser af regnormen - krydret med spændende fakta -(hvad vejer en regnorm? hvor meget vil en 5årig skulle spise om dagen omregnet i noget der siger børnene noget, poser gulerødder...?)
    Fint med "Spørgsmål som man kunne spørge børnene om:" - se Grundbogen s. 197 Produktive spørgsmål. Hvilke af spørgsmålene vil I kunne undersøge helt konkret ved at kigge på ormene eller udenfor - og hvad må I læse jer til? Hvordan kan I lægge op til at børnene formulerer egne spørgsmål (ad mikroforsker metoden)?
    I er kommet godt i gang med jeres dyrehold - det bliver spændende at følge med :-)
    Vh Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Sheltertur d.24 januar

Praksisafprøvning - Ane, Carina, Lina