Plantehold - Ane

 Plantehold

🌱🌱🌱


Mit plantehold er nu i gang 🌼🌻 Jeg vil i dette indlæg løbende dokumenterer for mit plantehold, de spirer processer jeg igangsætter, samt udviklingen og de didaktiske overvejelser jeg gør mig undervejs. 

Jeg skal i dette forløb indsamle og dyrke minimum 15 forskellige planter, fra 3 kategorier. 

  1. Frø fra køleskabets grønne skuffe/køkkenskabe/krydderihylder
  2. Frø fra vilde planter 
  3. Frø fra frøposer 

1. kategori 

Frø fra køkkenet 


2. kategori

Frø fra vilde planter


3. kategori

Frø fra frøposer


D.2/3

Når en bønne eller et frø skal gro, kræver det tre ting: vand, ilt og varme. 
Og når frøet kommer ned i den fugtige, varme jord begynder det at opsuge vand. Hvor imod f.eks. der i en frøpose er tørt og køligt. Ved hjælp af vandet og luftens ilt, som trænger gennem jorden, går frøet i gang med at vokse. Det vokser både opad og nedad. Opad skal der gerne blive blade og nedad skal der komme rødder (se min tegning nedenfor). 



Der er nu sået og forspireret 🌰 

 







D.3/3
Jeg har længe haft lyst til at dyrke min egen avocadoplante🌱 

Derfor var det oplagt at udfører et lille avocado forsøg under mit planteholdsforløb. Avocadoen har sin naturlige habitus i det sydlige og centrale Mexico og Mellemamerika, hvor det kan blive op mod 30 meter højt. Planten kræver derfor også masser af sollys og skal placeres hvor dette er muligt. 
Jeg har undersøgt på internettet, hvordan jeg bedst muligt kan få min avocadosten til at spirer. Ud fra min ny indsamlet katalogviden, har jeg valgt at pille det brune lag fra stenen og derefter placeret 2 små tandstikker i avocadoen. Tandstikkerne skal sidde der, hvor avocadoen ikke har riller. Det er i rillerne at stenen åbner sig, når den begynder at spirer. Dernæst har jeg fyldt 2 små glas med vand, et til hver sten og lige akkurat sådan, at det nederste af stenen er under vandet.
Jeg forventer at vande stenen 3 gange om ugen.
 
Nu er der blot at være tålmodig og vendte. 



D.5/3

Dag 3 i plantehold

Her til morgen på dag 3 da jeg ville vande mine små frø opdagede jeg, at der var forandring i Spirer mix potten. Nemlig begyndende små grønne spirer 👌 




D.9/3

Dag 7 i planteholdet

Min Spirer Mix (til højre) vokser med hastigt tempo. I potten til venstre er det Popcorn spirer jeg begynder at kunne ane. 



D.10/3

Dag 8 i planteholdet

En lille opdatering fra i går til i dag. Der er nemlig forandring i nogle nye potter. Min Stagebønne er begyndt at spirer (billedet til højre). Solsikken er ligeså begyndt at titte frem (billedet til venstre).



Til min Birk (Billedet nedenfor) knytter der sig en refleksion. For jeg har undersøgt og måske nærmere konkretiserer planteforsøget med birken. Birken var sådan en hurtig beslutning, da jeg skulle vælge frø at så/plante. Og der er flere birketræer i min baghave. Deraf valget. Men der er sket det i processen, at jeg har fået præciseret at det ikke er en birk mit udbytte kommer fra, men et Elletræ og helt præcist en Rødel. Som der ligeså er i min baghave. Dette har jeg udforsket nærmere og min forvirring giver mening, for El er en slægt af løvfældende træer i lige netop birkefamilien. https://denstoredanske.lex.dk/el 
Når det så er dokumenteret må jeg konstaterer, at jeg har grebet plantningen forkert an. Men da der er spirer på vej op af jorden i potten, har jeg i første omgang valgt at se hvad det bliver til. Dernæst kan jeg godt finde på at gøre et nyt forsøg efterfølgende. https://skoven-i-skolen.dk/leksikon/roed-el-alnus-glutinosa  


 

En knap så solrig dag i planteland  😊
God søndag derude


D.14/3

Dag 12 i planteholdet

Jeg har valgt at flytte mit lille plantehold til et mere solrigt sted i huset. Nemlig mit køkken 😎 
I køkkenet er der store vinduer mod syd/vest og rummet bliver hurtigt varmet op af solens stråler. 
Min tanke er at jeg får mere glæde af spirer processen, når det er placeret i husets centrum og ligeledes var jeg faktisk i tvivl, om der kom tilstrækkelig sol og varme i vinduet hvor det var placeret før. 
Nok om det....... nu til det mere spændende, nemlig en opdatering på spirerne 🌱 

Min Spirer mix til venstre gror med lynets hast. Jeg har endnu ikke fået undersøgt præcis hvilke forskellige spirer der er i denne blanding (frøpose). Og jeg må hellere afsætte tid i den kommende weekend til, at plante over i en større potte.

Til højre er det Popcorn. Der er også godt gang i spirer processen. Jeg har målt den højeste til 9 cm.  
 

Her er min solsikke. Men der er sket det, at en anden art er vokset op af jorden sammen med solsikken. Spørgsmålet er hvad det er? 
Er det en blomst? Bladene er lidt hjerteformet, måske kløver formet men med lang stilk.  


Der er endelig bitte små spirer hos min oregano og spinat jordbær. 


Stagebønnen er nu 20 cm og der er fire stk i potten. 


Se nu lige her...... Kastanjen er begyndt at spirer. Den er plantet i et rengjort rødbede glas, for at jeg bedre kan følge med i processen. Jeg har helt bevidst lagt kastanjen, så halvdelen er over jorden. Dette bliver spændende at følge med i. 
 


D. 20/3 

Dag 18 i planteholdet


Jeg har i dag omplantet nogle af min små planteprojekter. 

Herunder ses min popcorn plante med mange fine rødder.


Her er det stangbønnerne som virkelig trængte til nyt jord og mere plads.



Her ses både popcorn og stangbønne efter første omplantning



D.21/3

Dag 19 i planteholdet

I dag nåede jeg at omplante og forspirer igen. Jeg må erkende at nogle af mine spirer forsøg er mislykket. Dem kommer vi til længere nede på bloggen. 
Først til de planter som er blevet omplantet 🌼  

Min lille blomsterkarse, som ved en fejl er spiret frem, skal selvfølgelig passes. Derfor fik den ny potte (for sig selv) og dejligt nyt jord at vokse videre i. 
 

På billedet herunder ses både agern og kartoffel.

Mit Agern har forsat kun en meget lille spirer, derfor har den i denne omgang kun fået nyt jord, men samme lille potte indtil videre. 

Ved siden af har jeg sat gang i et nyt forsøg, nemlig at få kartoflen til at spirer. Dette er min datters forsøg, så den får hun lov til at holde øje med 😊
Vi har bevidst ikke tildækket kartoflen helt med jord.


Jeg har i denne omgang også sået gulerods frø. Dette er lidt tidligt på sæsonen, men da det udelukkende er en del af mit spirer forsøg, så giver jeg det en chance. 


Vi er nu nået til mit forsøg med kaffe bønner og the ☕
Jeg har sået begge dele på ny, i mindre "potter" og kamille the i stedet for grøn the. 



D.23/3

Dag 21 i planteholdet

Kastanjen spirer og slår rødder. 
Processen med kastanjen er spændende og jeg kigger dagligt til den, hvilket også er nemt når den står på mit køkkenbord 😉 


Jeg vil i løbet af den næste uge sætte gang i en lille påske spirer konkurrence. 
🏆

Det går i sin simpelhed ud på, at se hvilken deltager der vokser først. 
Til konkurrencen skal jeg bruge fire "deltagere". Her har jeg valgt en bønne, en ært, en linse og en endnu ukendt (som jeg lige skal have fundet ud af).  

Konkurrence deltagerne skal ligges i en glaskrukke med gennemblødt vat i bunden. Opdatering følger.
Jeg forstiller mig noget ala dette : 


 
God påskeferie 🐥🐣🐰 






Litteraturliste

Birketræet 

Dyrkning af avocado

Ejbye-Ernst, N. 2015. Uderummet i pædagogisk praksis. Forlag, Hans Reizels, 1. udgave, 5. oplag

Rødel

Skoven i skolen





Kommentarer

  1. Hej Ane - en dejlig masse frø du har sået :-D Og en god ide med fotos af dem på hvid baggrund! Hvad er det for en slags the du har sået? Og hvad mon der kommer op ad 'birke' potten - en spændende nysgerrig tilgang du har - meget inspirerende!
    Overvej at dele planterne (spire mix) - med mindre du spiser dem som mikro grønt? Hvilke frø er i mix'en? Hvis planterne står tæt kan man prikle dem om når det har fået det andet sæt blade / dele dem meget forsigtig og sætte dem i større potter.
    Vh Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Dyreholdsopgave B Ane, Lina, Carina.

Sheltertur d.24 januar