Dyreholdsopgave C - Ane, Carina, Lina

Dyreholdsopgave C 

Regnorm 〰


10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdt og i tiden efter...(konkrete ideer).

Vi har nu hver især oprettet og etableret vores dyrehold og er godt i gang med vores regnormeforløb. Se vores dyreholdsopgave A, hvor vi har dokumenteret og beskrevet hvordan vi har etableret vores regnormeterrarier.  

Vi har i etableringen af vores dyrehold, haft fokus på elementerne, det erfaringsbaserede, det følelsesmæssige og det filosofiske element. Som spiller ind i forhold til, at fremme og udvikle vores målgruppes naturdannelse. 

Det erfaringsbaserede element er de interaktioner som børnene har med naturen. Vi har allerede i oprettelsen af vores regnormeterrarier, fremmet dette element ved at inddrage børnene med historier, bøger og snakke om regnorme. Vi har undersøgt hvad regnormen spiser og nogle har selv gravet efter regnorme til terrariet. Vi ved at når vi involverer målgruppen styrker det deres natursyn og giver dem ejerskab over pasningen af dyrene.

Det følelsesmæssige element påvirkes og udvikles over tid, som børnene bliver inddraget. Vores målgrupper er nysgerrige børn og de fleste har på en eller anden måde en interesse for dyr. Nogle børn vil ligefrem knytte sig til dyrene i takt med den nye viden de får undervejs i forløbet. 

Det filosofiske element er børnenes etiske og indre tanker samt følelser om natur og naturfænomener. Det er de tankeprocesser der foregår i det enkelte barn og som præges af omverden her i blandt pædagogerne, familien og kulturen (Ejbye-Ernst, N. 2015).

Pædagogisk forløb

Vi vil her komme med konkrete aktiviteter, som er med til at understøtte vores målgruppes naturfaglige viden:

  • Bruge forskelligshedsdugen til at identificerer 
  • Læse fakta bøger om regnorme
  • Opdigte vores egne regnorme historier i sammenspil med børnene 
  • Tage billeder af regnorme på legepladsen/i uderummet
  • Tegne regnorme 
  • Lave vores egent vendespil evt. med billederne vi selv har taget
  • Bygge huler og lege at vi er regnorm, der bor nede i jorden
  • Spise regnorme mad f.eks. gulerødder, æbler, kartofler 

11. Afprøvning af vores pædagogiske aktiviteter

Til at planlægge vores pædagogiske aktiviteter vil vi bruge SMTTE modellen som didaktisk model over forløbet. Dertil vil vi benytte os af mikroforsker metoden.https://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/2024/02/mikroforsker-metoden.html og Krible krable universet https://naturvejledningdanmark.dk/materialer/#mikroforsker-materialer.

Vi vil løbende her på siden dokumenterer små afprøvninger af vores pædagogiske aktiviteter. 

Aktivitet 1. Hvordan ser regnormen ud? 

Sammenhæng: Til denne aktivitet har vi inddraget fire børnehavebørn på 4 år. Der er afsat 30 min og vi har vores regnormeterrarie med inde på stuen, så vi kan kigge, mærke og undersøge under aktiviteten. På forhånd er der lagt papir, karton og farver frem på bordet. 

Mål: At børnenes dialogiske viden (iagttagelser, egne erfaringer og samtaler), kommer til udtryk. 

Tiltag: I uge 10, vil vi afprøve aktiviteten. Vi starter ud med at benytte mikroforskermetoden, hvor vi følger børnenes nysgerrighed og spørgsmål. I fællesskab iagttager vi regnormens gange i jorden, mærker en regnorm og mærker dens bo/jorden/sandet. Dernæst tegner vi det oplevede på papir eller karton. 

Tegn: Børnene tegner regnorme og har dialog om ny tillært viden og deres oplevelser i aktiviteten.

Evaluering: Vi vil løbende observerer og iagttage børnene og deres interesse samt indbyrdes dialog. Vi vil stille børnene spørgsmål undervejs. 

Herunder ses nogle af børnenes tegninger af regnorme og regnormens bo 😀



Aktivitet 2. Vendespil

Vi læser historie og laver sprogkuffert om regnorme, vi laver vendespil hvor vi bruger begreber som regnorm, solsort, blade, jord osv. Dialogisk viden bringes i spil der hvor pædagog og barn taler og fortolker egne og andres iagttagelser og erfaringer. Når børnene undersøger regnormen og dyreholdet i naturen sammen med pædagogen, så finder de sammenligninger egenskaber samt reflekterer og begrunder det ud for deres egne antagelser om regnormen, dyreholdet i naturen.

                   

                  


Aktivitet 3. Regnorme af modellervoks 

Vi laver kreative aktiviteter hvor børnene får muligheden for at udtrykke deres viden og fantasi om regneormen og dyrehold igennem tegninger og modellervoks. Hvor Analogviden er i spil igennem det sanselige, metaforiske og hvor de får muligheden for at udtrykke sig igennem egne iagttagelser og sanseerfaringer som er med til at støtte deres erkendelse og hukommelse.





Aktivitet 4. På opdagelse efter regnormen 


             
                                   
                                      





12. Pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)

Det er pædagogens rolle og ansvar, at sørge for den daglige pasningen af regnormeterrariet. Pædagogen må indkøbe og indsamle hvad der skal bruges, så det passer til målgruppen, den afsatte tid i hverdagene og tage høje for hvor terrariet skal placeres, herved også udenfor institutionens åbningstider. Det er ligeledes pædagogens rolle at introducerer og inddrage børnene i pasningen hvis muligt. Der udover er det pædagogens ansvar at afskaffe de orme, som skulle afgå ved døden og ligeså sørge for, at regnormene sættet tilbage til naturen efter forløbets afslutning. 


litteratur: 

Ejbye-Ernst, N. (2015). Natur og Udeliv; Uderummet i pædagogisk praksis. 1. udgave, 5.oplag. s.60-61

Mikroforskermetoden

    https://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/2024/02/mikroforsker-metoden.html








Kommentarer

  1. Kære alle tre - en dejlig overskuelig opgave :-D
    Fin kobling med eksempler til de udvalgte naturdannelseselementer (måske kommer der flere eksempler undervej i forløbet). Det filosofiske element kunne handle om dyreetik - hvordan passer vi regnormene...?
    Tegningerne er en rigtig god ide ift. at fremme at børnene kiggere nærmere efter - hvordan ser regnormene egentlig ud...?
    Mikroforskermetoden - se også her: https://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/2024/02/mikroforsker-metoden.html
    er bygget op omkring den naturvidenskabelige arbejdsmetode - dvs. at børnenes spørgsmål danner afsæt for naturfaglige undersøgelser - hvor bevæger regnormen sig? Hvad kan vi se? Hvad spiser den mon? Vi gætter (forudsiger) - og afprøver - hvad ser vi den spiser (hvordan skal vi holde øje med dette - måske tager det lidt tid) osv.
    Vh Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Biotop Ane - Aktivitet 4

Dyreholdsopgave B Ane, Lina, Carina.

Dyreholdsopgave A - Regnorme - Ane, Carina, Lina