Aktivitet 3 & 4 ved Rebæk-strand på min biotop
Min rolle som studerende og kommende pædagog, er at skabe rammer for at lede og udvikle pædagogiske forløb med et naturvidenskabeligt udgangspunkt og med fokus på min målgruppe, som er børn med særlige behov og med uderummet som et læringsmiljø. Jeg er selv i gang med at gøre mine egne erfaringer igennem teori og praksis. Så jeg vil sammen med min målgruppe opdage plantelivet ved kysten, og indsamle det spiselige og på denne måde kommer flere forskellige videns former i spil. For igennem de videns former vi tilegner os, sættes langtidshukommelse i spil som kan opdeles i en hukommelse, der overvejende er kropslig, og en deklarativ hukommelse der forbindes med sproget ( s 59-62) Kapitel 3 i Ejbye-Ernst,n & Stokholm,d(2015). Natur og udeliv. Uderummet i pædagogiske praktisk.
Didaktisk aktionslæring
Aktionslæring er at lære igennem handling i praksis. Det foregår ved at vi pædagoger går på opdagelse i, og afprøver konkrete undringer og udfordringer i vores pædagogiske praksis. Aktionslæring er et værktøj til forandring, det har til formål at udvikle og skabe forandring. Læring er en proces og det er igennem processen vi lærer. Vi skaber brugbare resultater ,som vi omsætter til viden. For igennem fælleskab og samarbejde i pædagogiske aktiviteter skabes læring og udvikling (Krog & Smidt 2014) (s 11-14).
Jeg vil som udgangspunkt skabe et pædagogiske læringsrum, hvor jeg har fokus på mine valgte aktiviteter nr.3 og 4. Vi skal indsamle tang af forskellige arter. vi skal undersøge det og eksperimentere med det samt tilberede det på forskellige måder. Vi skal lave tang pesto som er aktivitet 3. Aktivitet 4, skal vi lave tang chips. Jeg vil igennem aktiviteten skabe rum for det sanselige, kognitive samt det sociale fællesskab. Jeg vil give børnene mulighed for at udvide og danne deres egne erfaringer med tang. På denne måde gør børn nysgerrig, samt skabe glæde i og omkring aktiviteten med inddragelse og fokus på tang og hvad vi kan bruge tang til.
Aktivitet nr. 3 tang pesto.
Efter en dejlig tur på min biotop fandt vi Blæretang. Derefter går vi i gang med at lave pesto.
Ingredienser er Blæretang, hvidløg, mandler, rapsolie, æbleeddike, parmesanost og salt. Det vi fandt ud af efter undersøgelse af blæretang, Det er at blæretang er tvebo og dvs. at den har han og hun alger i samme plante, og om foråret svulmer de øverste skudspiser op hos både hanner og hunner. Derefter danner de kønsceller som mødes i vandet og bliver befrugtet og bliver til ægceller. Ægcellerne sætter sig fast på sten og muslinger og inden for et par uger bliver det til små nye alger. Blæretang er en af verdens sundeste fødevare, som skyldes det høje indhold af vitaminer, mineraler, antioxidanter og stoffet fucoidan. Fucoidan er et stof som skulle hjælpe mod rynker og kræft. Det er spisen af planten som er velegnet til at spise. Den har en let bitter smag med et tvist af umami, den er saltet og har en lille smag af skaldyr (Dansk Tang.dk).
Først blanchere vi tangen og derefter kommer vi det hele i en minihakker.
Her kommer det færdige resultat. Pestoen har godt af at stå lidt inden brug. Hmmmm den var virkelig god, og sikke et spændene spisekammer jeg har på min biotop.
Aktivitet nr. 4 tang chips
På det første billede ser i Savtang. Det er lige som Blæretang en god kilde til vitaminer, mineraler, antioxidanter og stoffet fucoidan, som kan være med til at modvirke mod rynker og kræft. Smagen af savtang er lidt nøddeagtig og blød i konsistensen ( Dansk Tang.dk).
På det andet billede ser i savtangen til venstre som er blevet lagt i kogt vand hvorimod tangen til højre ikke er. Savtangen til venstre på billedet nr. 2. er blevet helt grøn efter den har været i det kogende vand.
Her ser i at tangen er blevet blancheret og derefter er det blevet krydret godt med allroundkrydderi og salt. Så bliver det stegt på panden i olie indtil de er sprøde og lækre.
Til sidst nydes de sprøde chips. Hvis nu børn syntes det er en udfordring at smage på tangen så kunne man bruge nogle af de smage som de kender. Man kan komponere de kendte smage med det ukendte f.eks. dyppe tang- chipsene i ketchup . Det kalder man flavour- flavour, læring eller smagsparring. For igennem smagsparring med tang-chips og ketchup da øger det børns værdsættelse af den nye smag af tang- chips (smag for livet).
Tang er noget man kan finde hele året rundt så det er bare at gå i gang, man skal bare huske at finde det i rent vand.
Jeg har undersøgt om der er forurening i Kolding fjord ved Rebæk strand. Der er nogle artikler som omhandler muligt spildevandsudslip ved populær badestrand Rebæk. B.T. har lavet en artikel fra 2022 Hvor stranden blev lukket pga. spildevandsudslip. På baggrund af pumpesvigt, løb udrenset spildevand ud ved Skartved Bæk som ligger i nærheden. Der kunne kommunes miljøvagt konstatere, at cirka 850 ørreder der måtte lade livet som følger heraf.
Det fandt jeg ud af for sent jeg nåede at lave aktiviteterne inde jeg havde undersøgt om der er forurening ved Rebæk strand.
Det fik mig til at smide alt tangen ud efterfølgende aktiviteten.
Litteraturliste.
Suzanne Krog og Søren Smidt( Aktionslæring i pædagogiske praksis) 2014 Dafolo.
Kapitel 3 i Ejbye-Ernst,n & Stokholm,d(2015). Natur og udeliv. Uderummet i pædagogiske praktisk.
Spændende indlæg om tang - og gode overvejelser i forhold til at prøvning af opskrifterne - ærgerligt at din biotop ikke er det bedste sted at samle tang der skal spises :-(
SvarSletVh Ida