Carinas 3 & 4 aktivitet på min Biotop

 

                     Mine 3 & 4 aktivitet på min Biotop som jeg har lavet i følgende uger  6-7-8 🐞🐌




Nu er jeg kommet til min 3 og 4 som jeg har slået sammen da det endte med at blive et større og bredere projekt da jeg fulgte børnenes spor. Aktiviteterne  som endelig blev til via en snak med nogle børn på legepladsen en eftermiddag. Vi fandt nogle mariehøns i blomsterne, som man også vil kunne finde på min Biotop men da jeg  ikke kan tage børnene med derud, vil det være aktiviteter som foregår i børnehaven hvor jeg arbejder. Da vi fandt nogle mariehøns,  var der  nogle børn som spurgte mig om det ikke var rigtigt at så mange prikker mariehønen havde på sit skjold lige så mange år var den....... Jeg fortalte, at det troede jeg faktisk også men, at jeg jo lige havde været i skolen og da fik jeg fortalt, at det har ikke noget med dens alder at gøre men hvilken slags art den er. Det gjorde mig nysgerrige på at finde mere viden omkring mariehøns og det syntes børnene var en rigtig god ide. Vi   undersøgte  på nette omkring mariehøns i Danmark  og kom ind på Naturbasen - Danmarks Nationale Artsportal

Børnene fandt en plakat hvor der var billeder af 12 Danske mariehøns, den gik vi ud fra også for at holde det nede på et niveau hvor alle børnene kunne være med og vil syntes at det var sjovt, da min børnegruppe godt nok er førskole børn men der er en del børn med sproglige udfordringer samt har det svært på andre områder. Er mine pædagogiske overvejelser også sådan at alle børn kan være med i deres nærmeste udviklingszone så det bliver en lærerig aktivitet for alle sammen. 

 Jeg fandt nogle oplysninger omkring forskellige mariehøns på https://denstoredanske.lex.dk og læste op for børnene. 

At Mariehøns ofte er nogle farvestrålende biller, som findes i  det meste af  verden, der er ca. 6.000 arter, hvor de 50 findes i Danmark. Den mest kendte mariehøne er den syvplettede røde  mariehøne som er 6-7 mm stor. De andre arter ligner næsten den røde, de har bare en anden farve og et andet antal pletter. Vi fandt også ud af at det er en insekt da den har 6 ben, og at den mest velkendte  er den synplettet mariehøne. 

Vi fandt ud af at de spiser bladlus, nogle også mider. De er rigtige gode  i biologiske bekæmpelse af skadelige bladlus, når mariehøns skal formere sig, lægges deres æg i små grupper på undersiden af et blad eller i barksprækker. Deres udvikling til en mariehøne vil oftest tage en måneds tid. 

Ud af alt den snak omkring mariehøns kom mine aktiviteter, den plakat som børnene syntes var flot lavede vi et vendespil ud af, så kan vi både snakke omkring de forskellige farver de har, hvor mange prikker de forskellige mariehøns har og hvis vi er rigtige gode måske lærer vi nogle af de nye navne at kende. Da vi sidder og snakker, om der er nogle som ved noget mere om mariehøns begynder de at synge mariehønen evigglad, så vi besluttede at vi vil lave en sang æske omkring sangen i fællesskab.  






 

                                                     Vi laver vores sangæske 🎶🎵🐞🐌




I dag da vi kom på legepladsen, var der nogle børn som spurgte om vi ikke skulle kigge efter mariehøns. Vi gik rundt på legepladsen og kiggede lidt, jeg forslog at vi skulle kigge i vores plantekasser under bladene, og der kom der en del mariehøns frem. Børnene blev ivrig efter at holde dem, en af de børn som malede en mariehøne i går udbrød," se Carina den har samme farve som jeg malede den i går" 






" ja det er rigtig svarede jeg", vi kiggede på den og et barn siger at at den ligner en af dem fra plakaten med mariehøns som vi har kigget på. "Ja svarede jeg og hvor mange pletter har den" ? børnene tæller ivrigt, " 7 råber et barn med glæde i stemmen " det var en rigtig god oplevelse for os alle.



 







Når jeg tænker mine  pædagogiske overvejelser omkring mine aktiviteter, så er det nogle som både kan foregå på min Biotop, men også på legepladsen i børnehaven. Det skal være aktiviteter som man let kan tage frem i en travlt hverdag i institutionen, og det skal være på det niveau hvor alle børn kan være med, og hvor de kan lærere af hinanden. Jeg  som kommende pædagog  skal danne et miljø, hvor det bliver naturligt, at når vi er på legepladsen, så skal der være muligheder for at børnene bruger deres naturlige nysgerrighed med at gå på opdagelse.

Da jeg nogle dage efter besøger min Biotop for at kigge efter mine insektfælder som jeg ville tage et billede af opdagede jeg en lille mariehøne som gemte sig i en gren med hul i 😊


Kommentarer

  1. Hej Carina - fint at tage afsæt i børnenes optagethed - og fint med mariehøne vendespil. Overvej valget af indhold i din sangkuffert - måske handler Mariehønen Evigglad mere om venskab end mariehøner? Kunne du måske lave en tekst der er knap så antropocentrisk? Overvej også at de tegninger I farvelægger er mere naturtro - altså at mariehønen har 6ben ikke 4. Måske kunne børnene tegne nogle af de mariehøner I finder på legepladsen - det vil kunne give anledning til at kigge nærmere efter - hvordan ser en mariehøne egentlig ud? Læs evt. om at bruge tegning i iagttagelse i Elfström, Ingela m.fl. (2012) At kommunikere og gestalte tanker. I: Børn og naturvidenskab. Du finder den under ressourcer på Itslearning.
    Vh Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Dyreholdsopgave B Ane, Lina, Carina.

Sheltertur d.24 januar

Praksisafprøvning - Ane, Carina, Lina