Biotop Ane - Aktivitet 3

 Biotop Aktivitet 3 

Regnmåler 


Min tredje aktivitet er opstået ud fra de vejrforhold der udspiller sig på denne årstid og dermed på min biotop lige nu. Jorden og skovbunden på min biotop er meget våd. Jeg vil derfor lave en regnmåler og samle regnvand som aktivitet. 
Denne aktivitet vil jeg ligeledes kunne gennemføre med min målgruppe, som er børnehavebørn 3-5 år. 

Regnmåleren laves af en tom plastflaske, som skæres over på midten. Toppen vendes nedad og sættes fast med tape. Derefter sættes en pind på, så regnmåleren ikke vælter. Jeg optegner også nogle streger på måleren, for at have nogle pejlemærker. Se illustrationen herunder. 

Link til regnmåler Regnmåler

Forberedelserne til min egen vandmåler er i gang.
Jeg bruger en stor plastflaske, saks, tape og en vandafvisende tusch. 




Vandmåleren sættes ud. 
Jeg prøver i første omgang at stille den i læ, da jeg er i tvivl om hvorvidt den vil vælte (der er sat en tynd pind fast på flasken). Nu må vi se. 
Mine overvejelser vil være at jeg med fordel kan sætte en større pind fast i jorden eller evt ligge nogle småsten i bunden af flasken. Eller en helt anden ide kan være at binde en snor i og hænge den i et af træerne.  



Der er nu gået 3 dage siden jeg satte min vandmåler ud. 
Jeg har i dag været forbi min biotop for at tjekke om der er kommet vand i min vandmåler. 
Desværre må jeg konstaterer, at den var væltet og at der kun var en lille smule vand tilbage i måleren. Der er ellers faldet meget regn de sidste dage, men det har ligeledes blæst. 
Jeg vil lave et forsøg mere i håbet om, at samle mere vand. Derfor sætter jeg en større pind fast på flasken. Og derudover prøver jeg denne gang, at binde en ny måler op i et træ. Derved har jeg nu 2 stk vand målere på min biotop.


Kommentarer

  1. Hej Ane
    Det har været en oplagt måned at lave en regnmåler i! Du må have ide udviklet på konstruktionen så den ikke vælter - overvej at hvis du hænger den under et træ får du måske ikke det reelle billede af nedbørsmængden? Overvej hvordan du kan konkretisere målingerne med din målgruppe? Hvilken talforståelse af de 3årige og de 5årige? Hvad symboliserer dine sorte streger på regnmåleren?
    Vh Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Dyreholdsopgave B Ane, Lina, Carina.

Sheltertur d.24 januar

Praksisafprøvning - Ane, Carina, Lina