Biotop Ane - Aktivitet 2
Biotop Aktivitet 2
Science med fund fra biotopen
Ideen med denne aktivitet er i første omgang, at se hvad biotopen har at byder på.
Et pædagogisk forløb i naturen, er blandet andet at opleve og møde naturen i det omfang en given målgruppe er i stand til. Ifølge kompetencemålet, skal der være fokus på børn, unge og voksnes naturoplevelser og naturforståelse med uderummet som læringsmiljø.
(Ejbye- Ernst, N 2015 s.27-32).
Jeg er gået på opdagelse på min biotop. Hvilke materialer kan være spændende at afprøve med en science pædagogisk tilgang?
Det skal være noget som stiller min nysgerrighed og interesse.
?????
Første step blev at kigge på forskellige typer af svampe. Dernæst samlede jeg nogle små sten. Jeg kiggede også på de vintergækker som så fint var kommet frem i græsset. Det ledte min tanker hen imod gækkebreve og det med at overraske nogen.
Men mine tanker blev ved med at kræse om ordet "science". Og måske det i virkeligheden forstyrrede mig mere end det faktisk gavnede.
Jeg mærkede faktisk en lille frustration og derfor indstillede jeg min søgen for den dag. Jeg besluttede mig i stedet for, at gå på jagt i litteratur om science pædagogisk tilgang og hvordan jeg kan arbejde med den på en legende og eksperimenterende måde i min pædagogiske praksis.
Når jeg skal arbejde med en science pædagogisk tilgang kan det være vigtigt med en "to do liste".
Krible Krable har udarbejdet en liste med forskellige faser med denne tilgang.
1. Observationsfasen
2. Beslutningsfasen
3. Den empiriske fase
4. Den narrative fase
5. Den æstetiske fase
6. Delingsfasen
Disse faser kan hjælpe mig i processen med denne aktivitet.
Mikroforsker metoden kommer i spil.
Mit Eksperiment (aktivitet) - Hvilke ting kan flyde?
1. Gå ud i naturen og se hvad børnene er optaget af.
- Børnene er optaget at det vand som er på en stor del af vores legeplads. Vi opholder os ude flere gange dagligt og der forgår meget leg omkring vandet.
2. Jeg undre mig over.
- Vi vil udforske vandet. Og børnene stiller spørgsmål. Hvorfor er vandet der? Hvor kommer vandet fra? Hvorfor kan bladene svømme ovenpå vandet. Hvor blev stenen af som jeg lige kastede.
3. Hvorfor er det sådan.
-Hvad ved børnene allerede. Hvilke spørgsmål stiller børnene. Vi laver sammen en hypotese og begrunder den. Jeg stiller ligeledes børnene åbne spørgsmål, så vi sammen kommer med forskellige forklaringer.
4. Læg en plan.
- Vi planlægger hvilke undersøgelser vi vil lave for at finde ud af om vores hypotese passer eller ej.
-Det er her at jeg som den voksne finder på hvilke forsøg/eksperimenter, som vi vil lave. Vi vil forsøge at se hvilke naturmaterialer der kan flyde. Vi samler fælles ind til forsøget.
5. Hent oplysninger
-Vi udføre vores plan
-Børnene skal først og fremmest skabe deres egen viden gennem dette forsøg.
-Jeg leder forsøget, så planen følges, men inddrager hele tiden børnene i processen.
6. Vi har fundet ud af det
-Vi taler efterfølgende om vores forsøg til samlingen inden frokost. Børnene går ikke så meget op i hvem der havde ret om de forskellige ting kunne flyde eller ej. De havde fokus på at grine, når de fortalte om f.eks det vand som sprøjtede op i hovedet, når en sten blev kastet lidt for hårdt ned. Eller et eksempel, hvor et barn lagde et blad i vandet og efterfølgende synes at skovlen skulle sejle en tur. Hvilket den ikke kunne.
Samtalen endte ud med at næste gang skulle være til sommer, for så ville børnene selv bade i vandet og se om de kunne flyde.





Hej Ane.
SvarSletSpændende hvor denne aktivitet bevæger sig hen. Der er som regel vanskeligt at lave reelle flyde/synke eksperimenter med dagtilbudsbørn, da det er vanskeligt (for ungerne) at holde styr på hvilke faktorer, der gør at noget synker eller flyder. Men spørgsmålet er om det er det du vil? Jeg vil i hvert fald anbefale dig at tænke grundigt over hvordan du stilladsere aktiviteten, og sikrer en eller anden form for systematik. Hertil vil jeg anbefale dig at læse https://centerforboernognatur.dk/dokumenter/B_rns_perspektiver_p__science__web_.pdf, der giver anledning til nogle overvejelser omkring hvordan vi arbejder med science i dagtilbud.
Vh Christoffer