Biotop Ane - Aktivitet 1

 Biotop Aktivitet 1 

Bark identifikation


Efter inspiration fra Idas blogopslag, har jeg i denne aktivitet valgt at prøve kræfter med "Bark vinduet". Med fokus på min biotop og dets muligheder, giver det mening for mig, at se nærmere på nogle af de mange trætyper der er på biotopen. Og i forhold til årstiden hvor træerne netop ikke er så genkendelige pga. deres nøgne grene(manglende blade), kan bark vinduet forhåbentlig hjælpe med at identificere træerne. 

For fagligt at kunne begrunde mit valg af aktivitet, vil jeg inddrage litteraturen omkring vidensformer. I vores aktivitet bruger vi vores Katagog viden også kaldet konceptuel viden. Analog viden (Kontekstuel viden). Dialogisk viden. Den Kropslige viden og Phronesis som er den situationsbestemte og erfaringsbaseret viden (Ejbye - Ernst, N. 2015 s.53-65). 

D.1/2-2024 

I dag begav 8 børn, en praktikant og jeg os ud på en vandring fra Børnehaven Billingland. Turen gik til min biotop. Vandringen tog 20 min på gåben. Vejret var først gråt, men i løbet af turen kom solen frem og varmede vores kolde kinder. 

Spørgsmål som ud fra bark vinduet var forberedt: 

Hvordan føles barken? Er den kold, varm, blød, hård, klistret, glat 

Hvordan ser barken ud? Hvad ser vi.

Hvilken farve har den? 

Hvordan er mønstret? Pletter, striber, små prikker eller måske ensfarvet?

Vokser der noget på barken? fx mos, svampe

Hvordan lugter barken?



Når vi arbejder med pædagogiske aktiviteter i naturen, giver det os mulighed for en lang række læringssituationer. Situationer der kombinerer kropslighed og konkrete aktiviteter, kan have stor betydning for den måde børnene tillægger sig erfaringer i og med naturen (Ejbye Ernst, N. 2015 s.64).

Med bark vinduet præsenterer jeg børnene for noget de i forvejen kender (et træ) og som børnene har erfaringer med. Det kan f.eks være et barn som godt kan lide at klatre i træer, eller et barn som kender et træ med en gynge i. Jeg er opmærksom på at motivere børnene både før og under aktiviteten. Og bruger børnenes drivkraft som bygger på deres egne erfaringer til dette. Dermed bliver samspillet mellem den nye viden og den allerede eksisterende vide, ved med at motiverer børnene.






Kommentarer

  1. Hej Ane.
    Mega fedt at du har prøvet bark-vinduet af, og jeg er nødt til at spørge dig, hvordan du synes det virkede? Gav det anledning til nogle snakke og gav de forskellige spørgsmål på arket mening i mødet med børnene. Det giver i øvrigt god mening at inddrage vidensformerne i arbejdet med barkvinduet, da du får mulighed for at arbejde med flere former for viden med vinduet. Du kunne også tænke nogle af de naturvidenskabelige kompetencer ind over her, det med at observere g se nøje efter, finde ligheder og forskelle osv.

    Vh Christoffer

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Dyreholdsopgave B Ane, Lina, Carina.

Dyreholdsopgave E - Ane, Carina, Lina

Dyreholdsopgave A - Regnorme - Ane, Carina, Lina